Poniedziałek 11/08/2025
Animowany | 45 min
Basia ma pięć lat, mocny charakterek i oryginalne spojrzenie na świat. Jej każdy dzień jest pełen zabawy i pasiastego humoru. Razem ze swoim pluszowym przyjacielem Miśkiem Zdziśkiem powraca w nowej odsłonie adaptacji kultowych książek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak!
Rezolutna Basia dobrze wie, czego chce. Wie też, czego nie chce. Żelki mogłaby jeść nawet na śniadanie, więc kiedy tylko nadarza się okazja, bardzo chętnie sięga po słodycze! Wizyta u dentysty jednak nie spotyka się z takim samym entuzjazmem bohaterki. Oczywiście to nie przez to, że nie chce prowadzić zdrowego trybu życia! Basia uwielbia bawić się na dworze, grać w piłkę nożną oraz zawsze jest chętna, żeby wyjechać w podróż z rodziną. Siedzenie w miejscu zdecydowanie nie jest dla niej!
„Basia. Mam swój świat” to kolejna odsłona uwielbianego przez najmłodszych widzów serialu, który wiernie odzwierciedla styl i humor adaptowanych książek. Każdy odcinek opowiada nową przygodę, przepełnioną radością, dobrymi wartościami i świetną zabawą.
Odcinki, które zobaczymy w trakcie seansu:
● Basia i podróż
● Basia i słodycze
● Basia i dentysta
● Basia i piłka nożna czytaj więcej
Rezolutna Basia dobrze wie, czego chce. Wie też, czego nie chce. Żelki mogłaby jeść nawet na śniadanie, więc kiedy tylko nadarza się okazja, bardzo chętnie sięga po słodycze! Wizyta u dentysty jednak nie spotyka się z takim samym entuzjazmem bohaterki. Oczywiście to nie przez to, że nie chce prowadzić zdrowego trybu życia! Basia uwielbia bawić się na dworze, grać w piłkę nożną oraz zawsze jest chętna, żeby wyjechać w podróż z rodziną. Siedzenie w miejscu zdecydowanie nie jest dla niej!
„Basia. Mam swój świat” to kolejna odsłona uwielbianego przez najmłodszych widzów serialu, który wiernie odzwierciedla styl i humor adaptowanych książek. Każdy odcinek opowiada nową przygodę, przepełnioną radością, dobrymi wartościami i świetną zabawą.
Odcinki, które zobaczymy w trakcie seansu:
● Basia i podróż
● Basia i słodycze
● Basia i dentysta
● Basia i piłka nożna czytaj więcej
Dramat | 115 min
Karoline, młoda pracownica fabryki stara się przetrwać w Kopenhadze tuż po pierwszej wojnie światowej. Gdy zachodzi w ciążę, traci pracę i zostaje pozostawiona sama sobie. Wtedy poznaje Dagmar - charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, pomagającej matkom znaleźć nowe domy dla ich niechcianych dzieci. Nie mając żadnej alternatywy, Karoline podejmuje u Dagmar pracę jako mamka. Kobiety nawiązują niċ porozumienia, jednak świat Karoline rozpada się na kawałki, gdy odkrywa szokująca prawdę o swojej mocodawczyni. czytaj więcej
Komedia | Sensacyjny | 90 min
„Naga Broń 2025” to reboot kultowej serii komediowej, który wprowadza nowego bohatera – Frank Drebina Jr., syna legendarnego, niezdarnego detektywa granego niegdyś przez Lesliego Nielsena. W tej roli występuje Liam Neeson, który zaskakująco dobrze odnajduje się w absurdalnym, slapstickowym klimacie oryginału, dodając jednak własny, nieco bardziej „twardzielski” sznyt.
Film zachowuje formułę parodii policyjnych procedurówek i filmów akcji, ale w pełni korzysta z nowoczesnych realiów i technologii – zarówno w narracji, jak i w efektach. Akcja toczy się wokół Drebina Jr., który próbuje udowodnić, że jest godny nazwiska ojca, choć jego metody często graniczą z totalną katastrofą. Humor reebotu jest balansowany między slapstickiem a odniesieniami do współczesnych popkulturowych tematów. Nie brakuje też klasycznych odniesień – pojawia się chociażby nawiązanie do Nordberga, którego w oryginale grał O.J. Simpson. czytaj więcej
Film zachowuje formułę parodii policyjnych procedurówek i filmów akcji, ale w pełni korzysta z nowoczesnych realiów i technologii – zarówno w narracji, jak i w efektach. Akcja toczy się wokół Drebina Jr., który próbuje udowodnić, że jest godny nazwiska ojca, choć jego metody często graniczą z totalną katastrofą. Humor reebotu jest balansowany między slapstickiem a odniesieniami do współczesnych popkulturowych tematów. Nie brakuje też klasycznych odniesień – pojawia się chociażby nawiązanie do Nordberga, którego w oryginale grał O.J. Simpson. czytaj więcej
Dramat | Komedia | 124 min
Wciągająca opowieść o spadku, który otworzył bramę do niesamowitej i tajemniczej historii sprzed blisko 130 lat. Dziedzictwo, rodzina, genealogia, przeszłość, przyszłość i teraźniejszość to tematy najnowszego filmu nagrodzonego Cezarem Cédrica Klapischa, twórcy filmowej trylogii „Smak życia”, a także współtwórcy przebojowego francuskiego serialu „Gdzie jest mój agent?”.
Jest 2024 rok. Około 30 osób należących do jednej rodziny dowiaduje się, że wszyscy wkrótce odziedziczą duży dom, który stoi opuszczony od lat. Cztery z nich zostają wybrane, aby przeprowadzić inwentaryzację lokalu, to: Seb, Abdel, Céline i Guy. Połączeni ze sobą dalekim pokrewieństwem „kuzyni” odkrywają niezwykłe sekrety starego domostwa i trafiają na trop tajemniczej kobiety o imieniu Adèle, która w wieku 20 lat opuściła rodzinną Normandię i w 1895 roku udała się do przeżywającego rewolucję przemysłową i kulturową Paryża. Dzięki poznawaniu tej wyjątkowej historii, czwórka postaci ze współczesności odbędzie podróż w głąb własnego drzewa genealogicznego i umożliwi odkrycie niezwykłych momentów z końca XIX wieku, kiedy wynaleziono fotografię i narodził się impresjonizm. To zderzenie dwóch epok, roku 2024 i 1895, będzie dla bohaterek i bohaterów narodzinami pięknej refleksji nad tym co w życiu jest naprawdę ważne.
W rolach głównych gwiazdy produkcji „Maria Callas” (Vincent Macaigne), „Hrabia Monte Christo” (Vassili Schneider), „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” (Cécile de France) oraz „Jeszcze dalej niż Północ” (Zinedine Soualem). czytaj więcej
Jest 2024 rok. Około 30 osób należących do jednej rodziny dowiaduje się, że wszyscy wkrótce odziedziczą duży dom, który stoi opuszczony od lat. Cztery z nich zostają wybrane, aby przeprowadzić inwentaryzację lokalu, to: Seb, Abdel, Céline i Guy. Połączeni ze sobą dalekim pokrewieństwem „kuzyni” odkrywają niezwykłe sekrety starego domostwa i trafiają na trop tajemniczej kobiety o imieniu Adèle, która w wieku 20 lat opuściła rodzinną Normandię i w 1895 roku udała się do przeżywającego rewolucję przemysłową i kulturową Paryża. Dzięki poznawaniu tej wyjątkowej historii, czwórka postaci ze współczesności odbędzie podróż w głąb własnego drzewa genealogicznego i umożliwi odkrycie niezwykłych momentów z końca XIX wieku, kiedy wynaleziono fotografię i narodził się impresjonizm. To zderzenie dwóch epok, roku 2024 i 1895, będzie dla bohaterek i bohaterów narodzinami pięknej refleksji nad tym co w życiu jest naprawdę ważne.
W rolach głównych gwiazdy produkcji „Maria Callas” (Vincent Macaigne), „Hrabia Monte Christo” (Vassili Schneider), „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” (Cécile de France) oraz „Jeszcze dalej niż Północ” (Zinedine Soualem). czytaj więcej
Komedia kryminalna | 100 min
"Vinci 2" jest bezpośrednią kontynuacją kultowej komedii kryminalnej "Vinci" (2004).
Akcja rozpoczyna się w 2024 roku. Cuma (Robert Więckiewicz) - ex złodziej sztuki - spędza emeryturę na andaluzyjskim wybrzeżu. Odwiedza go stary znajomy, paser Chudy (Mirosław Haniszewski), były współpracownik Grubego, proponując kolejny skok w Polsce. czytaj więcej
Akcja rozpoczyna się w 2024 roku. Cuma (Robert Więckiewicz) - ex złodziej sztuki - spędza emeryturę na andaluzyjskim wybrzeżu. Odwiedza go stary znajomy, paser Chudy (Mirosław Haniszewski), były współpracownik Grubego, proponując kolejny skok w Polsce. czytaj więcej
Awangardowy | 92 min
Doświadczcie cyfrowej rewolucji w karierze Davida Lyncha! Zestaw „Dynamic: 01” stanowi zbiór siedmiu krótkometrażowych filmów z lat 2001–2004, pierwotnie opublikowanych na stronie internetowej DavidLynch.com. Reżyser bawi się tu różnymi stylami narracji i gatunkami filmowymi – od przywodzących na myśl poetyckie proto-wideoblogi Jonasa Mekasa „Łódź” i „Lampa”, przez formalnie bliskie Jamesowi Benningowi „Eksperymenty z czasem”, po komedię absurdu stworzoną na podstawie własnego snu – „Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa”.
W zestawie znajdziemy także produkcje nawiązujące do innych projektów Lyncha lub je zapowiadające: „Przemysłowy pejzaż dźwiękowy” przywodzi na myśl „Głowę do wycierania”, „Robak pełznie” świetnie wpasowałoby się między bardzo wczesne krótkie filmy artysty, zaś „Pokój w mroku” zwiastuje tematy i estetykę „Inland Empire”.
UWAGA! Jakość prezentacji filmów jest uzależniona od jakości materiałów oryginalnych. Momentami można odnieść wrażenie kręcenia przysłowiowym kalkulatorem, ale taki jest też urok tych produkcji - nostalgicznie najntisowy, rodem ze starej wypożyczalni VHS.
Pokój w mroku / The Darkened Room / reż. David Lynch / USA / 2002 / 8’
Nakręcona kamerą cyfrową impresja o naturze prawdy i o tym, że ludzie świadomie ignorują ból oraz cierpienie innych. Duchowy prolog „Inland Empire”.
Film portretuje blondynkę w tytułowym pokoju ogarniętym mrokiem. Nagle pojawia się ubrana na biało tajemnicza kobieta, która rozpoczyna napawający niepokojem monolog… Pojedyncza łza spływająca po policzku bohaterki zamyka w sobie jej lęk, klęskę i obawę przed konfrontacją z tym, co usilnie ignoruje.
Łódź / Boat / reż. David Lynch / USA / 2003 / 9’
Opowieść o pragnieniu ciemności, nakręcona jasnego dnia na prywatnym jeziorze Davida Lyncha. Bohater, grany przez samego reżysera, pragnie „popłynąć tak szybko, by wpłynąć w noc”. Prześwietlone, zalane bielą zdjęcia wizualizują narrację ówczesnej żony autora, Emily Stofle, która poetycko referuje swój sen.
Lampa / Lamp / reż. David Lynch / USA / 2003 / 31’
Mariaż przyziemnej codzienności ze sztuką. David Lynch przez pół godziny buduje ozdobną lampę, tłumacząc kolejne etapy procesu oraz użyte materiały. Całości towarzyszy minimalistyczna ścieżka dźwiękowa, składająca się z powoli ewoluującego loopu perkusyjnego.
Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa / Out Yonder: Neighbor Boy / reż, David Lynch / USA / 2001 / 10’
Duchowo bliska kinu Harmony’ego Korine’a komedia absurdu, w której na ekranie Lynchowi towarzyszy jego syn, Austin Jack. Pewnego nużącego popołudnia, dwie jednostki porozumiewające się dziwacznymi, wysokimi głosami i specyficzną składnią, zostają odwiedzone przez pragnącego mleka wielkiego potwora, nazywanego „Chłopakiem z sąsiedztwa”. Wszystko kończy się masakrą Indian, dokonaną poza kadrem przez jankeską kawalerię – przypomnieniem zbrodni będących kamieniem węgielnym amerykańskiej kultury przedmieść.
Przemysłowy pejzaż dźwiękowy / Industrial Soundscape / reż. David Lynch / 2002 / 13’
Przywodząca na myśl „Głowę do wycierania” animacja o pozostałościach industrialnego społeczeństwa. Zniszczonym pogorzelisku cywilizacji towarzyszy mechaniczna muzyka. W pewnym momencie dźwięk i obraz się urywają – widzimy jedynie czerń i słyszymy błogą ciszę. Odpoczywamy od cierpienia, niczym ziemia po apokalipsie, którą ludzie sami na siebie sprowadzili.
Robak pełznie / Bug Crawls / reż. David Lynch / USA / 2004 / 5’
Niepokojąca, monochromatyczna animacja, atmosferą bliska wczesnym krótkim metrażom Lyncha, takim jak „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy)”, „Alfabet” czy „Babcia”. Insekt wspina się po domku położonym w nieprzyjaznym otoczeniu. Jak się okazuje, w środku odbywają się eksperymenty lub tortury z użyciem wysokiego napięcia.
Eksperymenty z czasem / Intervalometer Experiments / reż. David Lynch / USA / 2004 / 16’
Wizualny eksperyment złożony z trzech timelapsów jasno oświetlonych, skąpanych w słonecznym blasku miejsc, do których powoli wkrada się ciemność nocy. W swojej treści i symbolice rymuje się z „Łodzią”, jednak tutaj następuje odrzucenie słów jako wehikułu narracji. W swoim niespiesznym tempie, matematycznej regularności równo odmierzonych odstępów między kolejnymi zdjęciami oraz tematyce zetknięcia architektury z naturą, film przywołuje skojarzenia z projektami Jamesa Benninga.
*tekst kuratorski oraz opisy każdego z filmów: Marcin Prymas; redakcja: Karolina Sienkiewicz czytaj więcej
W zestawie znajdziemy także produkcje nawiązujące do innych projektów Lyncha lub je zapowiadające: „Przemysłowy pejzaż dźwiękowy” przywodzi na myśl „Głowę do wycierania”, „Robak pełznie” świetnie wpasowałoby się między bardzo wczesne krótkie filmy artysty, zaś „Pokój w mroku” zwiastuje tematy i estetykę „Inland Empire”.
UWAGA! Jakość prezentacji filmów jest uzależniona od jakości materiałów oryginalnych. Momentami można odnieść wrażenie kręcenia przysłowiowym kalkulatorem, ale taki jest też urok tych produkcji - nostalgicznie najntisowy, rodem ze starej wypożyczalni VHS.
Pokój w mroku / The Darkened Room / reż. David Lynch / USA / 2002 / 8’
Nakręcona kamerą cyfrową impresja o naturze prawdy i o tym, że ludzie świadomie ignorują ból oraz cierpienie innych. Duchowy prolog „Inland Empire”.
Film portretuje blondynkę w tytułowym pokoju ogarniętym mrokiem. Nagle pojawia się ubrana na biało tajemnicza kobieta, która rozpoczyna napawający niepokojem monolog… Pojedyncza łza spływająca po policzku bohaterki zamyka w sobie jej lęk, klęskę i obawę przed konfrontacją z tym, co usilnie ignoruje.
Łódź / Boat / reż. David Lynch / USA / 2003 / 9’
Opowieść o pragnieniu ciemności, nakręcona jasnego dnia na prywatnym jeziorze Davida Lyncha. Bohater, grany przez samego reżysera, pragnie „popłynąć tak szybko, by wpłynąć w noc”. Prześwietlone, zalane bielą zdjęcia wizualizują narrację ówczesnej żony autora, Emily Stofle, która poetycko referuje swój sen.
Lampa / Lamp / reż. David Lynch / USA / 2003 / 31’
Mariaż przyziemnej codzienności ze sztuką. David Lynch przez pół godziny buduje ozdobną lampę, tłumacząc kolejne etapy procesu oraz użyte materiały. Całości towarzyszy minimalistyczna ścieżka dźwiękowa, składająca się z powoli ewoluującego loopu perkusyjnego.
Hen daleko: Chłopak z sąsiedztwa / Out Yonder: Neighbor Boy / reż, David Lynch / USA / 2001 / 10’
Duchowo bliska kinu Harmony’ego Korine’a komedia absurdu, w której na ekranie Lynchowi towarzyszy jego syn, Austin Jack. Pewnego nużącego popołudnia, dwie jednostki porozumiewające się dziwacznymi, wysokimi głosami i specyficzną składnią, zostają odwiedzone przez pragnącego mleka wielkiego potwora, nazywanego „Chłopakiem z sąsiedztwa”. Wszystko kończy się masakrą Indian, dokonaną poza kadrem przez jankeską kawalerię – przypomnieniem zbrodni będących kamieniem węgielnym amerykańskiej kultury przedmieść.
Przemysłowy pejzaż dźwiękowy / Industrial Soundscape / reż. David Lynch / 2002 / 13’
Przywodząca na myśl „Głowę do wycierania” animacja o pozostałościach industrialnego społeczeństwa. Zniszczonym pogorzelisku cywilizacji towarzyszy mechaniczna muzyka. W pewnym momencie dźwięk i obraz się urywają – widzimy jedynie czerń i słyszymy błogą ciszę. Odpoczywamy od cierpienia, niczym ziemia po apokalipsie, którą ludzie sami na siebie sprowadzili.
Robak pełznie / Bug Crawls / reż. David Lynch / USA / 2004 / 5’
Niepokojąca, monochromatyczna animacja, atmosferą bliska wczesnym krótkim metrażom Lyncha, takim jak „Sześciu mężczyzn, którym robi się niedobrze (sześć razy)”, „Alfabet” czy „Babcia”. Insekt wspina się po domku położonym w nieprzyjaznym otoczeniu. Jak się okazuje, w środku odbywają się eksperymenty lub tortury z użyciem wysokiego napięcia.
Eksperymenty z czasem / Intervalometer Experiments / reż. David Lynch / USA / 2004 / 16’
Wizualny eksperyment złożony z trzech timelapsów jasno oświetlonych, skąpanych w słonecznym blasku miejsc, do których powoli wkrada się ciemność nocy. W swojej treści i symbolice rymuje się z „Łodzią”, jednak tutaj następuje odrzucenie słów jako wehikułu narracji. W swoim niespiesznym tempie, matematycznej regularności równo odmierzonych odstępów między kolejnymi zdjęciami oraz tematyce zetknięcia architektury z naturą, film przywołuje skojarzenia z projektami Jamesa Benninga.
*tekst kuratorski oraz opisy każdego z filmów: Marcin Prymas; redakcja: Karolina Sienkiewicz czytaj więcej